Tehetségpont
Az iskola a Magyar Tehetséggondozó Társaság megalakulásától (1989) kezdve a Kelet-Magyarországi Tagozat bázisiskolája lett, sok általános iskola vett át tőle szakmai elemeket, s egyre több iskola igyekezett az egész programot megvalósítani. A program külföldön is elismerést váltott ki a szakemberek körében, sok publikáció jelent meg róla, több sikeres nemzetközi (az European Council for High Ability szervezésében) és hazai konferencia került megrendezésre az iskolában. Az utolsóra 2018.áprilisában, a tehetséggondozás 30. évfordulója alkalmából, amikor neves előadók, kiváló tehetséggondozó szakemberek, külföldi meghívott vendégek tudnak szakmai eszmecserét folytatni a tehetséggondozás jövőjéről.
Az intézmény Akkreditált Kiváló Tehetségpontként, és Európai Tehetségpontként komoly szakmai segítséget nyújt a tehetséggondozás iránt érdeklődő nevelőtestületeknek, pedagógusoknak, szülőknek.
A tudásmegosztás generálása során cél
- a szakemberek knowhow–jának bővítése,
- olyan iskolakultúra kialakítása, amelyben gördülékenyen tudják megszervezni a partnerek támogatását,
- olyan adaptációs folyamat kidolgozása, amellyel a program „átemelését” tudják támogatni más köznevelési intézményekben,
- olyan protokoll kialakítása, amellyel megoldhatóvá válik az intézmény gördülékenyen működő támogató, szolgáltató funkciójának további fejlesztése és működtetése.
A fenti célok elérése érdekében fejlesztő teameket hoztak létre, amelyek a folyamatok, konkrét tevékenységek és a kapcsolódó dokumentációs rendszer kidolgozásában működnek közre.
A szolgáltatói szerepköre tervezett, az alábbi területeken nyújt tanácsadást, mentorálást:
- az intézményi tehetséggondozás teljes rendszerének bemutatása,
- a tehetség-megfigyelés,keresés,
- a tehetség-beválogatás,
- a differenciálás-kéttanítós modell,
- a felső tagozaton a komplex modulrendszer, mint speciális tehetségfejlesztés,
- az intézmény mérési-értékelési rendszere (pedagógiai-pszichológiai mérések, vizsgarendszer),
- a tanulók egyéni fejlesztése, tervek, egyéni követés, mentorálás,
- óralátogatás, konzultáció.
Az eddig nyújtott szolgáltatások:
- konferenciaszervezés, részvétel, (15 fő/év), előadás 24,
- jó gyakorlatok átadása-10 település, határon túl is; Zsámbok, Hajdúnánás, Fábiánsebestyén, Tápiószőlős, Dombóvár, Pálmonostora, Hajdúböszörmény, Kunszentmárton, Kiskunhalas, Szarvas. Jó gyakorlatok: Komplex intézményértékelés; Kéttanítós modell; A pedagógusok teljesítményértékelési rendszere; Az intézményi önértékelési rendszer; „Ügyes kezek, okos fejek” tehetségkereső program; Komplex modulrendszer.
- Wass Albert Országos Vers és Prózamondó verseny szervezése-7. alkalom 2018-ban.
- hálózatépítés: az elmúlt években az intézményben került megrendezésre: Tehetség-konferencia (2007, 2013, 2018), Tudástranszfer címmel régiós konferencia, (2014) Székely Tehetségsegítő Tanács2 napos tudásmegosztó konzultációja (előadások, bemutató órák, konzultációk) (2016).
A tehetséggondozó program eredményeiről több csatornán keresztül adnak tájékoztatást:
- publikációk: 12 pedagógus, 30 publikáció, más szakemberek publikációi: 13,
- konferenciákon előadóként: 8-10 kolléga, 10-15 előadás/év,
- honlapunkon: www.bethleng.hu,
- szülői nyílt napok, tehetségnapok,
- országos konferenciák, tanulmányi verseny szervezése,
- médiákban való megjelenés.
Prof.Dr.F.J.Mönks az ECHA örökös elnöke, támogató nyilatkozata:
”A törökszentmiklósi Bethlen Gábor Református, Általános Iskolában a tehetségfejlesztő program 1987 óta működik. Az átlagosnál jobb képességű tanulók számára nyújt lehetőséget a széleskörű ismeretszerzésre.
A program folyamán a tanulói képességek megismerése, azok tudatos fejlesztése, egy-egy részterületen kiemelkedő képességek intenzív gondozása van középpontban.
több éve dolgozik együtt az iskola dr. Balogh Lászlóval a Debreceni Egyetem Pszichológiai tanszékének vezetőjével, akinek segítségével készült el az iskola tehetségfejlesztő programja.
Az intézmény tagja az Európai Tehetséggondozó Társaságnak (ECHA).
Ezt a nyilatkozatot az intézmény kérésére pályázaton való részvétel céljából adtam ki.”