Olvasóvá nevelés

Program célja: A olvasás, a könyv megszerettetése, a rendszeres olvasás igényének megalapozása az óvodás kortól a serdülő korig; a gyermek-szülő-pedagógus együtt munkálkodásának megteremtése, hasznos közös időtöltés biztosítása; az irodalmi élmény segítségével a tanulók ízlésének, szókincsének, szövegértésének, verbális és nonverbális kommunikációjának fejlesztése, érzelmeinek gazdagítása.

Az olvasóvá nevelés programja a három korcsoportban az életkori sajátosságoknak megfelelő szépirodalmi művek, módszerek és tevékenységek alkalmazásával történik.

Az óvodában a mesék, gyermekversek megismerésével a fő cél a befogadás iránti nyitottság elérése. A beszédfejlesztés változatos módszereit (ritmizálás, rajzolás, bábozás, kézműveskedés stb.) használják a mesék feldolgozása során, melyek biztosítják a sokoldalú képességfejlesztést.

Az alsó tagozaton szintén meséket, illetve meseregényeket dolgoznak fel. „Kincses” füzetükbe a tanulók illusztrációt, szómagyarázatot készíthetnek, leírhatják a témával kapcsolatos saját gondolataikat. A megbeszélések nyomán fejlődnek kommunikációs képességeik, erkölcsi mintákat vitathatnak meg, s már felfigyelnek a művek esztétikai szépségére is.

A felső tagozat programja négy szakaszra oszlik. Az első két szakasz témája az év kiemelt évfordulóihoz, megemlékezéseihez kapcsolódó művek közös megismerése és feldolgozása. Ezt követi legalább két ifjúsági regény önálló elolvasása és szakaszonkénti közös feldolgozása a foglalkozásokon. A foglalkozások tevékenység-központúak, a módszerek változatosak: dramatizálás, szituációs játékok, illusztráció, plakát, makett, pár perces film készítése stb. Kihasználják a modern informatikai eszközök nyújtotta lehetőségeket is (Magyar Elektronikus Könyvtár, internetes adatgyűjtés, prezentáció készítése).

Az olvasási kedv ébren tartása érdekében kiegészítő programokat is alkalmaznak pl. „Könyvfészek”: Hozz egy könyvet, fogj egy könyvet!, filmvetítés, versmob, internethasználatra tervezett többfordulós iskolai versenyek, maratoni olvasás, könyvtárismereti és használati órák, tematikus foglalkozások.

A feldolgozásra kerülő művek listája:

  1. évfolyam
  • Első szakasz: Magyar népmesék

Benedek Elek meséi

Fazekas Anna: Öreg néne őzikéje

  • Második szakasz: Móra Ferenc: A didergő király
  • Harmadik szakasz: Janikovszky Éva: Már iskolás vagyok

Varga katalin: Gőgös Gúnár Gedeon

  • Negyedik szakasz: A kiskakas gyémánt fél krajcárja
  1. évfolyam  
  • Grimm: Jancsi és Juliska
  • Arany László: Az őzike
  • Fésűs Éva: A palacsintás király
  • Bagossy László: A sötétben látó tündér
  • Tersánszky Józsi Jenő: Misi mókus kalandjai
  1. évfolyam
  • Lackfi János: Kövér Lajos színre lép
  • Nógrádi Gábor: Petepite
  • Charles Nathalie: Első pizsamapartim
  • Erich Kastner: A két Lotti
  • Bosnyák Viktória : Sirály a király?
  1. évfolyam
  • Darvasi László: Trapiti
  • Bosnyák Viktória: Két bolond százat csinál
  • Berg Judit: Rumini
  • Nyulász Péter: Helka
  • Balázs Ágnes: Lufi és a boszorkányfarsang
  • Balázs Ágnes: Lufi és Szamóca
  • Miklya Luzsányi Mónika: Balu a suliban
  • Széchey Rita: Boldog karácsonyt, Rózmari!
  1. szakasz (szeptember –október)

Iskolakezdés

  • Móra Ferenc: Szeptemberi emlék

Jeles évfordulók az irodalomban  

  • Janikovszky Éva halálának 15. évfordulója alkalmából egy művének feldolgozása
  • Mátyás király születésének 575., trónra lépésének 560. évfordulója alkalmából mondák, történetek, érdekességek az igazságos királyról
  • Fekete István: A bagoly című elbeszélése – a testi-lelki egészség és egészséges környezet témaköréhez kapcsolódóan.
  1. szakasz (november – december)

Mikulás, karácsony – versek, történetek, foglalkozások, adventi projekt

Idézetkereső verseny

három héten keresztül hetente egy-egy idézet a faliújságon

  • az idézethez kapcsolódó kérdések, feladatok
  • egyéni kutatás (könyvtár, internet stb.)
  • a nyertesek értékelése, jutalmazása

Foglalkozások az adventi és karácsonyi ünnepkör témájához kapcsolódóan

  • Andersen: A fenyőfa
  • Móra Ferenc: Mosolygó alma
  1. szakasz (2019. január – február)

5-6. évfolyam:

  • Szabó Judit: Hárman a szekrény tetején
  • Mézga Aladár különös kalandjai (Romhányi József és Nepp József nyomán írta Rigó Béla)
  • Bálint Ágnes: Szeleburdi család
  • Csukás István: Keménykalap és krumpliorr
  1. szakasz (március – május)

7-8. évfolyam:

  • Győri Katalin: Felhők szigete
  • Miklya Luzsányi Mónika: Titkoskönyv
  • Miklya Luzsányi Mónika: Zombiblog

(Az utolsó két szakaszban megjelölt könyvek közül legalább kettő elolvasása, feldolgozása tanulói választás alapján.)

 

Facebooktwitterpinterest

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

MENÜ