Tehetséggondozás, tehetségpont
Tehetséggondozás, Tehetségpont
Az iskola 25 éve folytat a Debreceni Egyetemmel közösen tehetséggondozást, kidolgozott programmal, egyéni fejlesztési tervvel. A nyolcvanas évek második felében lehetővé vált az iskolák számára, hogy a tehetséggondozás új útjait keressék. Így az általános iskolák között Magyarországon elsőként született egy korszerű, „komplex tehetségfejlesztő program” Törökszentmiklóson, a Bethlen úti Általános Iskolában, s indult el a megvalósítása 1987 szeptemberében. A tantestület kidolgozott egy tervezetet, amely – kísérletképpen – a Kossuth Lajos Tudományegyetem Pedagógiai – Pszichológiai Tanszéke közreműködésével került bevezetésre. A kidolgozott program főbb jellemzői kulcsszavakban: komplex tehetség-azonosítás és program, a tanórai és tanórán kívüli formák szerves egysége, differenciált fejlesztés, pszichológiai hatásvizsgálatok, ezekre épülő egyéni fejlesztő programok, a családdal való hatékony és folyamatos együttműködés, a pedagógusok folyamatos továbbképzése, belső műhelymunka.
1991-ben a Törökszentmiklósi Református Egyházközség fenntartásába került az iskola, az egyházközség presbitériuma teljes támogatásával tovább folytatódott az ilyen irányú tevékenység. Az iskola a Magyar Tehetséggondozó Társaság megalakulásától (1989) kezdve a Kelet-Magyarországi Tagozat bázisiskolája lett, sok általános iskola vett át szakmai elemeket, s egyre több iskola igyekezett az egész programot megvalósítani. A program külföldön is elismerést váltott ki a szakemberek körében, sok publikáció jelent meg róla, több sikeres nemzetközi (az European Council for High Ability szervezésében) és hazai konferencia került megrendezésre az iskolában. A legutolsó 2007 őszén a 20. évforduló alkalmából, amikor vendégül látta a nevelőtestület több iskola tehetséges tanulóját és pedagógusait egy rendhagyó, vetélkedővel egybekötött találkozóra.
A program eredményességét a tanulók kiemelkedő versenyeredményei, középiskolai és felsőoktatási eredményei hitelesítik. A komplex programmal fejlesztett tanulók nyomon-követéses vizsgálata történt 2004-ben. A vizsgálat elvégzéséhez, értékeléséhez sok segítséget adott a Debreceni Egyetem Pszichológiai Tanszéke Dr. Balogh László professzor úr vezetésével.
Az iskolai tehetséggondozás területéről megjelentetett publikációk:
– Átfogó program Törökszentmiklóson. Köznevelés, 1989. 32. sz.
– Tehetséggondozó kísérlet. Képességfejlesztés 1988-89. Hajdú-Bihar megyei Pedagógiai Intézet, Debrecen, 1990.
– Developing talented children and experiences. European Journal for High Ability, Bonn, 1991/1.
– Eredmények és problémák egy iskolai tehetséggondozó kísérletben. Magyar Pszich. Társ. Tud. Közl. Bp. 1989.
– The development of personality, abilities and social relations in a special class. Europian Journal for High Ability, Bonn, 1991/2.
– Learning techniques and development of selfknowledge by means of special programs with talented children. Competence and Responsibility. Hogrefe and Huber publishers, Seattle, 1992.
– A follow-up study of pupils having taken part in a complex development program. In M. W. Katzko – F. J. Mönks (Eds.), Nurturing Talent. Van Gorcum, Assen. The Netherlands, 1995.
– Fostering the Growth of High Ability. In Arthur J. Cropley and Detlev Dehn (Eds.), European Perspectives. Ablex Publishing Corporation. Norwood, New Jersey, USA, 1996.
– Hagyomány és jelen a Bethlen Gábor Református Iskolában Törökszentmiklóson – Virágné Katona Zsuzsanna – Magyar Református Nevelés XI. évfolyam 3. szám
– A törökszentmiklósi Bethlen Gábor Református Általános Iskola Komplex tehetségfejlesztő modulrendszere – 2011 – Katona Nyomda Kft. Tápiószele
– Komplex tehetségfejlesztő programok – Virágné Katona Zsuzsanna – Didakt Kiadó, Debrecen, 2012.
Referenciát ehhez biztosítók:
Prof. Dr. F. J. Mönks az ECHA örökös elnöke, támogató nyilatkozata:
„A törökszentmiklósi Bethlen Gábor Református, Tagozatos Általános Iskola, Szakiskola, Alapfokú Művészetoktatási Intézmény, Kollégium és Egységes Gyógypedagógiai Módszertani Intézményben a tehetségfejlesztő program 1987 óta működik. Az átlagosnál jobb képességű tanulók számára nyújt lehetőséget a széleskörű ismeretszerzésre. A program folyamán a tanulói képességek megismerése, azok tudatos fejlesztése, egy-egy részterületen kiemelkedő képességek intenzív gondozása van középpontban. 20 éve dolgozik együtt az iskola dr. Balogh Lászlóval a Debreceni Egyetem Pszichológiai tanszékének vezetőjével, akinek segítségével készült el az iskola tehetségfejlesztő programja. Az intézmény tagja az Európai Tehetséggondozó Társaságnak (ECHA). Ezt a nyilatkozatot az intézmény kérésére pályázaton való részvétel céljából adtam ki.”
Tagja a Tehetségpont hálózatnak. A Tehetségpontok elsődleges funkciója a tanácsadás, a pályaorientáció, a lehetőségek, az információk személyre szabott megmutatása a tehetséges fiataloknak. A Tehetségpontok összegyűjtik és tematizálva ajánlják fel az ország és a határon túli térség minden tehetséggondozással foglalkozó szervezetének a szolgáltatásait. Az intézmény munkájának elismeréseként első általános iskolaként vált a magyar Tehetséggondozó Társaság által alapított Tehetségpont fontos hálózati elemévé.
2009-ben megkapta az oktatási minisztérium kitüntetését, 2011-ben a nevelőtestület megyei pedagógiai díjat kapott.
A tehetség, képesség kibontakoztatását segítő tevékenységek
Tudatosan biztosítjuk az átlagosnál egy-egy területen jobb képességekkel rendelkező tanulók fejlesztését. A tehetséggondozó program 1987/88-as tanévtől működik. A program kidolgozását és működtetését a Debreceni Egyetem Pedagógiai – Pszichológiai Tanszékének támogatásával végezzük. A program megújítása a komplexitás irányában folyamatos.
A program elsődleges célja, a gyermekek képességeinek feltárása és intenzív fejlesztése a leghatékonyabb pedagógiai módszerek, eszközök alkalmazásával. Fontos a személyiség fejlesztése (pl. önismeret, alkalmazkodás, moralitás, viselkedéskultúra).
A program jellemzői
Gyorsítás: A tanulók jó képességeikből adódóan gyorsabb tempóban képesek elsajátítani az ismereteket. Így a felszabaduló időben több lehetőség nyílik a gyakorlásra, egy téma sokoldalúbb megközelítésére.
Dúsítás: Mélyebb és átfogóbb tanulási tapasztalatokról gondoskodik a tehetséges tanulók számára, melyek a gondolkodásnak és a kreativitásnak az átlagosnál jóval magasabb szintjeit igénylik, illetve fejlesztik.
Speciális stratégiák: A tehetségesekkel való foglalkozás megköveteli a pedagógusoktól, hogy a kiemelkedő képességű tanulókat megfelelően leterhelje, testhezálló feladatok adásával. Olyan stratégiák alkalmazása mely során szükség van a problémák elemzésére; a megoldás igényli a tanulóktól az általánosítást, szintetizálást, az értékek vizsgálatát stb.
A tevékenységhez fűződő viszony, vagy motiváció:
Nagyon fontos szerepe van a tanulók feladatelkötelezettségének, hiszen számtalan esetben tapasztaljuk, hogy a gyerek intellektuális képességeit mérő teszt eredmények jók, mégsem teljesít jól tanulmányi munkája során.
Tanulásszervezési eljárások
Az alsó tagozaton kéttanítós modell segítségével, differenciált tanulásszervezési eljárások, módszerek alkalmazásával a tanulók egyéni fejlesztése történik.
A 3–4. évfolyamon a délutáni napközis foglalkozások keretében a korai tehetség-felismerés,- gondozás történik.
A felső tagozaton a délelőtti tanítási órákon elsődleges feladat a tantervi követelmények minél magasabb szintű teljesítése. Ennek érdekében alkalmazzuk a csoportos és egyénre szabott fejlesztést. A tananyag gyorsabb elsajátítása, elmélyítése lehetőséget biztosít a differenciált munkára, többletismeretek szerzésére. Az idegen nyelv oktatása emelt szinten történik. Angol nyelv heti 4 órában, csoportbontásban, a német nyelv heti 2 órában.
A modulokon érdeklődésüknek megfelelően kapnak lehetőséget az egyéni fejlődésre matematika, természettudományok, magyar nyelv és irodalom, valamint társadalomtudományok területén. Kiemelt szerep jut a képességfejlesztésnek, a tanulástechnikának az 5–6. osztályokban, míg 7–8. osztályokban a felvételi előkészítés is zajlik. Lehetőség nyílik sportfoglalkozásra, és a néptánc megismerésére. A képességek fejlesztése speciális modulok segítségével is történik.
A programba való bekerülés
A tanulók kiválasztása a megismerő képességek (figyelem, emlékezet, problémamegoldó gondolkodás) szintje, szövegértés, helyesírási és matematikai ismeretek, valamint a 4. osztályos félévi eredmény alapján, tanítói javaslat alapján történik.
Értékelés
Ötödik osztály első félévében az alapozó szakaszban a tanulók szöveges értékelést kapnak. A továbbiakban osztályzattal értékeljük őket. A felvételt nyert tanulóknál a tanév elején a következő hatásvizsgálatokra kerül sor: intelligencia, a tanulás motivációja, tanulási stratégiák, szorongásvizsgálat, személyiségvizsgálat. A vizsgálatok minden tanévben ismétlődnek. A hatásvizsgálatok a Debreceni Egyetem Pszichológiai intézetének vezetője irányításával folyik.