Kompetenciamérés

Országos kompetenciamérés

 Minden évben május végén rendezik meg az Országos kompetenciamérést az összes magyar iskolában. Az egységes feladatlapokat az összes 6., 8. és 10. osztályos diák kitölti. Az eredményeket osztályok és iskolák szerint, valamint tanulónként is elemzik. 

Mit mér és mire jó? 

A kompetenciamérés arra a kérdésre keresi a választ, hogy a tanulók képesek-e a tudásukat az életben alkalmazni és további ismeretszerzésre felhasználni? Vagyis birtokában vannak-e annak az úgynevezett „eszköztudásnak”, amely sikeres továbbhaladásukhoz nélkülözhetetlen? Ezért a felmérés tesztjei alapvetően nem a tantervi követelmények teljesítésére, hanem valódi problémák, helyzetek megoldására irányulnak. Nem tantárgyi tudást, hanem bizonyos kompetenciákat, képességeket mérnek. Minden évben május végén rendezik meg az Országos kompetenciamérést az összes magyar iskolában. Az egységes feladatlapokat az összes 6., 8. és 10. osztályos diák kitölti. Az eredményeket osztályok és iskolák szerint, valamint tanulónként is elemzik. A szövegértési és matematikai teszteket az ország összes általános- és középiskolájában egységes feltételek között, azonos időben írja meg a kiválasztott évfolyamok minden tanulója. 

MIT IS JELENT A KOMPETENCIA? 

A kompetencia az a képességünk és hajlandóságunk, hogy a bennünk lévő tudást sikeres problémamegoldó cselekvéssé alakítsuk. Ezt a bonyolult képességet nem írják le az olyan megszokott fogalmak, mint a tudás, az ismeret, a készségek vagy a képességek. Ezt a bonyolult, komplex működést igyekszünk megragadni a „kompetencia” fogalmával.  

Mi történik a kompetenciamérésen? 

A kompetenciamérés napján nincs tanítás. Az országos kompetenciamérést minden iskolában azonos időben, azonos körülmények között kell lebonyolítani. A felmérés reggel 8 órakor kezdődik. A mérésben részt vevő diákok, csak a feladatlapokkal foglalkoznak ezen a napon. A kitöltés ideje 4×45 perc, amiből két munkafüzet magyar-, kettő pedig matematika feladatokat tartalmaz. A teszt kitöltése után a mérésben részt vevő osztályok számára befejeződik a tanítás. A feladatlapokat negyedórás szünetekkel oldják meg a diákok, így a reggel 8 órakor kezdődő kompetenciamérés körülbelül délben ér véget. 

A felügyelő tanár minden óra elején kiosztja a kitöltendő munkafüzeteket, és megadja a szükséges instrukciókat. A kompetenciamérés a tanári instrukciót is szabályozza: szigorúan tilos a megadott utasításoktól eltérni, többet vagy másképp közölni a gyerekekkel. Kétféle,  A és B csoportos feladatsor van, ezek azonban ugyanazokat a kérdéseket tartalmazzák, csak eltérő sorrendben, hogy az egymás mellett ülő diákok biztosan ne tudjanak egymásnak segíteni. A kompetenciamérésen mindenkinek kötelező részt venni. Aki nem tud megjelenni, annak ugyanolyan módon kell a hiányzását igazolnia, ahogyan azt más tanítási napok esetében is tenné. 

A méréssel együtt a diákok megkapják az úgynevezett Családi háttér kérdőívet, amit az iskolák már a mérés másnapján visszavárnak. A szülők sokat segíthetnek abban, hogy a mérés során keletkezett információk valóban  hasznosuljanak. 

Sok szülőt nem csak az izgat, hogy vajon mit tud a gyermeke a többiekhez képest, de az is, hogy mit tud a gyermek iskolája a többi iskolához képest. A jó hír az, hogy van ilyen információ – s ráadásul mindenki számára hozzáférhető. 

A kompetenciamérés feladatlapjait külön felkészített javítók értékelik, majd az eredményeket az Oktatási Hivatal Közoktatási Mérési Értékelési Osztálya munkatársai számos szempontból feldolgozzák. Ezeket az eredményeket hozzák nyilvánosságra a számítások elvégzése után, a mérést követő tavasszal. A tavalyi eredmények március óta már elérhetőek a fenti linken. 

A diákok a méréssel egyidejűleg megkapják mérési azonosító számukat. Ennek segítségével később, az országos értékelés után a gyermek egyéni eredményei megtekinthetőek lesznek az Oktatási Hivatal Közoktatási Információs Iroda honlapján. A mérési azonosító számot érdemes gondosan eltenni, hiszen ez a szám végigkíséri a gyereket a kompetenciaméréseken. Így kétévenként lehetővé válik eredményei összehasonlítása, fejlődésének nyomon követése.  

A 2018-19-es tanév mérési időpontja: 2019. május 29.

 Az intézményi eredmények megtekinthetőek a linkre kattintva –>