TÁMOP 3.1.4
Projekt fenntartási szakasz
„A kompetencia alapú oktatás, egyenlő hozzáférés – Innovatív intézményekben” TÁMOP – 3.1.4/08/2-2008-0015.
3. a osztály szövegértés, szövegalkotás kompetencia terület; 3. b osztály matematika kompetencia terület; 8. b osztály, 7. a, b osztály – tömbösített oktatás, IKT eszközök használata; 7. a matematika kompetencia terület, 7. b osztály integrált oktatás magyar nyelvből, 8. b osztály: informatika műveltségterület.
Projekt azonosítószáma: TÁMOP-3.1.4-08/2-2008-0015
Projekt címe: „Csak a hittel végzett munkának van értéke.” Albert Schweitzer
Projekt megvalósítás időszaka: 2009.05.01. – 2010.08.31.
Támogatási összeg: 25.000.000.- (képzés 4 millió Ft, taneszköz és tárgyi eszköz 5 millió Ft, „jó gyakorlat” 0,6 millió Ft, tanulói programra 1 millió, egyéb szolg. 4,3 millió Ft)
A pályázat fenntartási szakasza 5 év, így időközönként új bevont tanulócsoportok vesznek részt a kompetenciaalapú oktatásban: a 2012-2013-as tanévben a 4.a osztály szövegértés-szövegalkotás, a 4.b osztály matematika, a 8.b osztály műveltségterület tantárgy nélküli bontása magyar nyelv és irodalomból, a 8.a osztály matematika, az 5. b osztály informatika kompetenciaterületen. Az új tanulásszervezési eljárások, az IKT eszközök használata, a programcsomagok optimális kihasználása, a differenciált, személyre szabott oktatás változatossá, eredményesebbé teszi a tanulók előrehaladását, lelki fejlődését. A témahét 2013. márciusában Petőfi Sándor életével és munkásságával foglalkozik, a három hetet meghaladó projekt 2012. decemberében az adventi-karácsonyi ünnepkört öleli fel, amely színesebbé teszi iskolánk életét. A megújult tárgyi eszközök, az új módszerek, és a vásárolt jó gyakorlatok beépültek a munkánkba, és mindennapjaink részévé váltak.
Három hétnél hosszabb projekt (TÁMOP 3.1.4.)
Projektleírás: ”Dicsőség Istennek, békesség az embernek”
A projekt témája: | Az adventi ünnepkör: Készüljünk lélekben együtt Óvoda – Iskola – Szeretetotthon gyermekei, tanulói, lakói, lelkészei, pedagógusai, dolgozói |
Időtartam: |
2013. december 01 – december 24. |
Szervezeti keret: |
Foglalkozásokba, tanórákba beépített és tanórán kívüli és egyéb tevékenységek. |
Évfolyam: |
Óvoda, 1-8. évfolyam |
Cél: |
Az adventi ünnepkör, a kialakult hagyományainak, az eltelt századokban hozzájuk kötődő jeles napok, események, szokások, az adventi ünnepkör keresztyén hívőhöz méltó megünneplése az óvoda, az iskola minden gyermeke, tanulójának és dolgozójának aktív közreműködésével; ezáltal az összetartozás, a jó cél érdekében végzett közös tevékenység örömének megtapasztaltatása. Mindennap szereplés az idősek otthonában, egy osztály egy idős ember kapcsolata, ajándékkészítés, szereplés, köszöntés, látogatás, felolvasás, stb. … |
Értékek: |
Épüljön be a gyermekek személyiségébe az együtt ünneplés, a mások iránti tisztelet, figyelem, odaadás. Ismerjék fel a gyermekek, tanulók a hagyományok ápolásának fontosságát |
Ismeretek: |
Legyen a gyermekeknek emléke, a tanulóknak pontos ismerete az ünnepkörről. |
Attitűdök: |
Felelősségteljes csapatmunka és az interperszonális kapcsolatok ápolása. |
Készségek: |
Együttműködés, összefüggések felismerése, kreativitás, kitartás, önálló feladatvégzés, kommunikáció, akcióterv készítése, stratégiai gondolkodás, szervezési készségek, csoportban végzett munka. |
Kiemelt fejlesztési területek: | – lelki-érzelmi azonosulás, – szociális kompetencia, – esztétikai-művészeti tudatosság és kifejezőképesség, – anyanyelvi kommunikáció. |
Partnerek: | Az óvoda, iskola nevelői, lelkészei, óvodások, tanulók, a gyülekezet, az intézmény dolgozói, a szülők, a település lakói. |
Feladat / tevékenység |
Felelős |
Módszer / dokumentumok |
Idő |
3 hétnél hosszabb projekt előkészítése, tanórán és tanórán kívüli feladatok összeállítása. |
Pappné Tóth Ilona |
Megbeszélés |
november 18. |
Betlehemes játék szervezése, gyakorlása. |
Szabóné Csökmei Edit és a hitoktatók |
Színdarab |
|
Projekt témájának megbeszélése, ötletek, javaslatok gyűjtése. Felelősök választása. Anyaggyűjtés. Adventi koszorúk elkészítése december 1-re, a Jótékonysági vásárra. A következő hetek feladatainak megbeszélése, anyagok beszerzése. |
Szakmai vezető, osztálytanítók, osztályfőnökök, szaktanárok, |
Feladatok megbeszélése, kreativitás hangsúlyozása. Kutatás, búvárkodás a könyvtárban, az Interneten. Óravázlatok. Adventi koszorúk.
|
november 18. |
Adventi koszorú készítő verseny. |
Kollányi Zsolt |
Melyik osztályé lesz a legszebb adventi koszorú? – külön alsós és felsős eredmény. Meghívók, jutalmak. |
November 18 – 28. |
Angyalkázás megszervezése. |
Osztálytanítók, osztályfőnökök |
Megbeszélés, nevek kihúzása. |
November 25 – 29. |
Adventi naptár elkészítése a központi faliújságon. Minden napra egy kérdés összeállítása, leadása. Alsó tagozaton saját adventi naptár, kérdések egy évfolyamon belül azonos. |
Munkaközösség-vezetők, |
Megbeszélés, feladatok, faliújságok elkészítése. Kutatás, búvárkodás a könyvtárban, az Interneten |
november 25 – 29. |
Adventi naptár készítése, pályázat. |
Kollányi Zsolt |
Adventi naptárak. |
november 25 – 29. |
Mikulás előkészítése. |
Osztályfőnökök, osztálytanítók |
Meghívók, mikulás és krampusz jelmezek. |
November 25 – 29. |
Népi hagyományok november és december hónapban |
Osztályfőnökök, osztálytanítók |
Vetélkedő – az adventi naptárakon keresztül. |
November 25 – december 20. |
„Az én karácsonyom” címmel történetíró verseny meghirdetése |
Sósné Kádár Marianna |
Történetek |
November 29. |
Látogatás az oviban és az idősek otthonában |
Répási Éva |
Egyeztetés a hitoktatókkal, ovival, idősek otthonával |
December 2 – 20. |
Adventi rajzverseny |
Kollányi Zsolt |
Adventi, karácsonyi témájú rajzok, választott technikával. Meghívók, jutalmak. |
december 2 – 6. |
Angyalkázás megkezdése |
Osztályfőnökök, osztálytanítók |
Ajándékok |
december 2.- december 21. |
Luca búza készítése, megfigyelése |
Osztályfőnökök, osztálytanítók |
Luca búza |
December 2 – december 21. |
Mikulás. |
Osztályfőnökök, osztálytanítók |
Mikulások, krampuszok |
December 6. |
Népszokások az adventi időszakban |
Osztályfőnökök, osztálytanítók |
Projekt munkák, gyűjtőmunkák. Kutatás, búvárkodás a könyvtárban, az Interneten |
December 2 – 6. |
Adventi énekverseny |
Nagy Rajmund |
Versenykiírás, jutalmak. |
December 9 – 13. |
Márton, András, Luca napi népszokások |
Kónya Józsefné |
Vetélkedő |
December 9 – 13. |
Adventi szavalóversenyek |
Töltszéki Gyuláné |
Szavalóversenyek Meghívók, jutalmak |
december 16 – 20. |
Országok karácsonyai, karácsonyi szimbólumok – vetélkedő |
Benczur Barbara Ravaszné Koncz Beáta |
Kutatás, búvárkodás a könyvtárban, az Interneten Tesztek | December 18. |
Gyertyaöntés, mézeskalács készítés |
Forgácsné Molnár Anett | Gyertya, mézeskalács | December 16 – 21. |
Terítési verseny karácsony témában |
Osztályfőnökök, osztálytanítók. |
Terített asztalok. Kutatás, búvárkodás a könyvtárban, az Interneten |
december 21. |
Gyöngyfűzés, karácsonyfadíszek készítése |
Sajtósné Földes Katalin |
Gyöngyfűzéssel készített ajándékok, díszek |
December 21. |
„Ünnep az orron át”; lakásdíszítés; ajándékozási szokások; karácsonyi sms-ek |
Osztályfőnökök, osztálytanítók |
Kutatás, búvárkodás a könyvtárban, az Interneten Képe, reklámfilmek, újságok… |
december 21. |
Karácsonyi zenék |
Nagy Rajmund |
CD-k |
december 21. |
Karácsonyi képeslapok készítése |
Vighné Lukács Mária |
Kutatás, búvárkodás a könyvtárban, az Interneten Képeslapok, díszek |
december 21. |
Témahét: Legyél makkegészséges! (Egészségnevelési témahét)
A témahét időpontja: 2014. március 24 – 28.
A témahét célja:
- – Az egészséges életvitel iránti igény kifejlesztésének segítése, ismeretek, készségek, szokások erősítése
- – A holisztikus egészségszemlélet közvetítése
- – Az egészséget fejlesztő, a betegséget megelőző programok szervezése, az azokon való aktív részvétel elérése
- – Tisztában legyenek vele, hogy a szaporodó testtartási és mozgásszervi problémák, valamint az elhízás elsősorban az általános életmódváltozás eredménye: kevesebbet mozognak, sokkal többet ülnek a televízió, a videó és a számítógép előtt. Táplálkozási szokásaikra jellemző, hogy emelkedik a nassolók (édesség, üdítőitalok fogyasztása) és gyorséttermi ételeket fogyasztók aránya.
- – Hogy a gyermekek tudják, hogy az egészséges táplálkozásban milyen ritmus, ételfajták és alapanyagok élveznek preferenciát, és hogy étrendjük meg is egyezzen ezzel
- – Hogy tisztában legyenek a mozgás élettani hatásaival, és szabadidős programjaik többségében is ezek a tevékenységek domináljanak.
- – Az egészség valamennyi – testi, lelki, szociális – dimenziójával kapcsolatos ismeretek megtanítása mellett elengedhetetlen azoknak a tevékenységfajtáknak, interperszonális kapcsolatoknak, konfliktuskezelésnek, probléma-megoldási és önnevelési stratégiáknak a fejlesztése is, amelyeken keresztül az iskola a tanulók értékrendszerét és ennek következtében életmódját is hatékonyabban befolyásolhatja.
A témahét feladata:
- – Az egészséges életmód kialakítása: ismerkedjenek meg a tanulók a helyes táplálkozási szokásokkal, a mindennapi higiéniával, és a sport, a testedzés fontosságával.
- – A tanulók korszerű ismeretekkel és azok gyakorlásához szükséges készségekkel rendelkezzenek egészségük megőrzése és védelme érdekében.
- – Ismerjék fel a tanulók az egészséges életmód szükségességét, alakuljon ki bennük a felelősségérzet saját egészségükért.
- – Tudatosodjon a tanulókban, hogy az egészséges életrendben a játéknak, a sportolásnak jelentős szerepe van. Tapasztalják meg, hogy a mozgásos tevékenység során fizikai és jellembeli tulajdonságaik egyaránt fejlődnek.
- – Fog-és testápolás, személyes higiéné fejlesztése
- – Az önállóan végzett munka öröme, a csoportmunkák során az egymásra figyelés, egymást segítés erősítése
Fejlesztési feladatok, fejlesztendő területek:
- – Megfigyelőképesség, kreativitás, összefüggés-felismerési képesség fejlesztése.
- – Szociális kompetenciák /együttműködés, tolerancia, empátia/ erősítése
- – Digitális kompetencia fejlesztése, információs eszközök használata, meglévő ismeretek bővítése, mélyítése.
- – Kommunikációs készségek fejlesztése.
- – Mozgáskészség, ügyesség fejlesztése.
- – Komplex gondolat kialakítása, egymásra odafigyelés, tolerancia, önállóság.
- – Megismerni a szervezetünk működését
- – Figyelmeztetni bizonyos magatartásformák veszélyeire
- – Az egészségtelen szokások és azok következményeit bemutatása, helyes viselkedésre, és fegyelemre szoktatás
- – Készségek kialakítása: melyekkel képessé válnak a tanulók tudatos döntés meghozatalára megtanulni a jó közérzet magatartására, megtanulni nemet mondani
- – Bebizonyítani: milyen csodálatos az emberi szervezet, amit nem szabad veszélyeztetni
- – Felvilágosítást adni: a helyi szolgáltatásokról és az igénybevétel módjáról
- – A tanulók életkoruknak megfelelő szinten- tanórai és tanórán kívül foglalkozzanak az egészség megőrzése szempontjából legfontosabb ismeretekkel:
- – táplálkozás
- – alkohol és kábítószer fogyasztás, dohányzás
- – a környezet védelme
- – aktív életmód, a sport
- – a személyes higiénia
Tanulói tevékenységek: önálló gyűjtőmunka, csoportmunka, prezentációk készítése, beszámolók készítése és előadása, tablókészítés, sporttevékenységek, játék
Módszerek: anyaggyűjtés- és feldolgozás, rejtvények, feladatok megoldása
Eszközök: Internet, könyvek, lexikonok, digitális fényképezőgép, Interaktív tábla, karton, képek, CD-lejátszó, kártyák, feladatlapok, rejtvénykészítő programok, sporteszközök
A megvalósítás színterei tanítási órákon
– Rajz: a plakátfestés az egészséges életmóddal kapcsolatosan, meghívók, oklevelek tervezése. Az elkészített munkákból kiállítást szervezünk.
– Technika: oklevelek tervezése, adatgyűjtés a témakörről.
– Ének: olyan dalokat hallgatni, amelyben növények, fűszerek nevei szerepelnek: zsálya, rozmaring, fuszulyka, hagyma, körömvirág, viola, csipkebogyó. Milyen jelképek ezek?
– Életünk és környezetünk, természetismeret: természet ismerete, környezet ismerete, az emberi test részeinek, működésének elemi ismerete, az egészséges életmód alapvető szabályai, a legközelebbi környezet és hazánk élővilágának ismertetése, az élettelen környezet, a tárgyi környezet védelme, a felelősség érzésének kialakítása
– Biológia: Hazánk és a távoli tájak élővilágának, életközösségeinek leírásakor mód adódik a globális környezeti problémák érzékeltetésére, alapvető ökológiai ismeretek, az emberi szervezet felépítésének és működésének egysége (minden szervnél és szervrendszernél az adott egészséges életmódtani vonatkozással), valamint drogprevencióval kapcsolatos alapvető ismeretek tanítására.
– Földrajz: A természetföldrajz, a globalitás érzékeltetésének fő területe, mert az élettelen környezeti elemek és jelenségek (pl. folyó, hegy, vulkán…) külön-külön is jól leírhatók, a kölcsönhatások révén állandó mozgásban levő részek, de összességük, maga az élettelen természet sajátos egyensúlyban levő egységes egész. A gazdaságföldrajz teljes egészében a környezeti nevelés kiemelt területe, amikor a nyersanyag és energiagazdálkodási folyamatait (pl. az ipari termelés változásaival) leírja, jellemzi. A környezeti nevelés fontos eleme, hogy a környezet- és természetvédelemben élen járó modell országokat példaként állít.
– Fizika: A „kölcsönhatás” fogalmának legtágabb értelmezése fontos, hiszen minden környezeti probléma kialakulása, megoldása többszintű kölcsönhatás-hálózat. Energia, energiatakarékosság (a környezeti problémák megoldásának kiemelt területe).
– Kémia: Az élettelen környezeti tényezők (levegő, víz, talaj) összetétele, tisztaságának védelme, valamint vegyszerek (pl. háztartásban használatosak) hatása az emberi szervezetre.
– Matematika: Elvben bármely művelet vagy összefüggés gyakoroltatható olyan szöveges feladattal, amelyből a gyerekek kapcsolt információhoz jutnak a környezet egészségét és saját testüket illetően – melyek például: statisztikai adatok értelmezése, a hulladékok térfogata, a táplálék %-os összetétele. Testtömeg-mérés, magasságmérés, átlagszámítás, grafikonkészítés, napi energiaszükséglet, kalóriaszámítás.
– Informatika: Adatok, képek keresése. PPT-k készítése. Egészséges receptek keresése az Interneten.
– Testnevelés órák: Az egészséges test fejlesztésének fő bázisa, hiszen jellemzője a mozgás, rendszeres testmozgás nélkül pedig a helyes életvitel elképzelhetetlen. Mindemellett a csapatjátékok során a gyerekek személyiségének leplezetlen változatát figyelhetjük meg, s alakíthatjuk. A sok gyakorlat, az óraszervezés (öltözködés, tornasor, mosakodás stb.) rendre, fegyelemre nevel, így testnevelőink jelentősen hozzájárulnak az egészséges életmód kialakításához, a személyi- és mentálhigiéné fejlődéséhez.
– Osztályfőnöki órák témája az egészséges életmód.
– Humán órák: Az egészséges életmódhoz kapcsolódó ismeretterjesztő szövegek feldolgozása. Az önismeret, a saját világunkban való eligazodás pedig alapeleme mind a környezeti nevelésnek, mind az egészséges életmódnak. A humán tárgyak jelentősen hozzájárulnak a kommunikációs készség fejlődéséhez, formálják mind a szóbeli, mind az írásbeli megnyilvánulásokat. Kommunikáció nélkül pedig nincs problémamegoldás, így környezeti nevelés sem.
Tanítási órán kívül: Egészségügyi vetélkedőkön, ügyességi versenyeken, kreatív foglalkozásokon vehetnek részt.
A témahét utolsó napján / pénteken/ minden osztály értékeli az egészséghetet. Itt kerül sor a vetélkedők, versenyek eredményhirdetésére, dicsérő oklevelek átadására tanulóknak, osztályoknak, a kiállítás megnyitására a gyerekek produktumaiból.
Feladat/Tevékenység |
Felelős |
Módszer/Dokumentumok |
Idő |
Előkészítés, tanórán és tanórán kívüli feladatok összeállítása |
Pappné Tóth Ilona Répási Éva Osztályfőnökök, osztálytanítók, szaktanárok |
Megbeszélés | Március 11. |
Egészséges táplálkozás napja |
Pappné Tóth Ilona Répási Éva Osztályfőnökök, osztálytanítók, szaktanárok |
Vetélkedők, programok: Táplálkozási TOTÓ Vitaminok – projektmunka Zöldség- és gyümölcsszobrok készítése Táplálékpiramis – projektmunka Étlap összeállítása Versek írása zöldségekről, gyümölcsökről Haspók teszt Új ízek kóstolása Váltóversenyek a Tornacsarnokban (alsó, felső) Reggeli torna az udvaron |
Március 24. hétfő |
A személyi higiénia napja |
Pappné Tóth Ilona Répási Éva Osztályfőnökök, osztálytanítók, szaktanárok |
Vetélkedők, programok: Fogápolás Személyi higiénia Kozmetikus, fodrász meghívása Fog- és testápolási TOTÓ Reklám készítése: fogápolással, egyéb személyi higiéniával kapcsolatos témában Öltözködés, divatbemutató Tisztálkodás TOTÓ Foci a Tornacsarnokban (alsó, felső) Reggeli torna az udvaron |
Március 25. kedd |
Betegség – egészség, káros szenvedélyek napja |
Pappné Tóth Ilona Répási Éva Osztályfőnökök, osztálytanítók, szaktanárok |
Vetélkedők, programok: Drogprevenciós, alkohol, dohányzás – előadás, filmvetítés Helytelen táplálkozásból adódó betegségek Gyógynövények, egészségmegőrzés Egészség TOTÓ Védőnő vagy orvos meghívása Floorball a Tornacsarnokban (alsó, felső) Reggeli torna az udvaron |
Március 26. szerda |
A környezetvédelem napja |
Pappné Tóth Ilona Répási Éva Osztályfőnökök, osztálytanítók, szaktanárok |
Vetélkedők, programok: Hulladékszobrok készítése Hulladék TOTÓ Környezetvédelmi vetélkedő Tisztasági őrjárat az iskola és a templom környékén Szelektív hulladékgyűjtés „Fogyasztó” (kiütőcske) bajnokság a Tornacsarnokban (alsó, felső) Reggeli torna az udvaron |
Március 27. csütörtök |
Kiállítás rendezése Értékelés |
Pappné Tóth Ilona Répási Éva Osztályfőnökök, osztálytanítók, szaktanárok |
Fotók, rajzok; gyurmából vagy egyéb technikákkal készült produktumot készít a héten minden osztály Rajz és technika órán készült „művek” kiállítása Projektmunkák Fogalmazások Képes tájékoztató füzet készítése: pl. a vitaminokról Rejtvénykészítés a témákból PPT-k bemutatása Fotókiállítás a hét eseményeiről Reggeli torna az udvaron |
Március 28. péntek |